Kodėl pirkti dalis internetu – ne tik apie kainą
Žinot, kai pradėjau dirbti mechaniku prieš kokius penkiolika metų, internetas buvo kažkoks egzotiškas dalykas automobilių remonto pasaulyje. Važiuodavai į parduotuvę, kalbėdavaisi su pardavėju, kuris kartais žinojo mažiau už tave, ir pirkdavai tai, ką jis pasiūlydavo. Dabar viskas pasikeitė iš esmės. Internetas – tai ne tik galimybė sutaupyti pinigų (nors ir tai svarbu), bet ir prieiga prie tokio dalių pasirinkimo, apie kurį anksčiau galėjome tik svajoti.
Bet štai problema – kai turite prieigą prie tūkstančių skirtingų tiekėjų ir milijonų dalių, labai lengva pasiklysti. Matau tai kiekvieną dieną savo dirbtuvėje. Žmonės atneša dalis, kurios arba visiškai netinka, arba tokios prastos kokybės, kad geriau būtų buvę važinėti su senomis. Kartą vyrukas atsinešė stabdžių kaladėles, kurias nusipirko už juokingai mažą kainą – jos tiesiog subyrėjo po savaitės. Turėjome keisti diskus, nes jis juos sugadino tomis šlamšto kaladėlėmis.
Taigi pirkimas internetu – tai puiku, bet reikia žinoti, ką darai. Ir čia ne tik apie tai, kad surastum pigiau. Kartais geriau sumokėti dešimt eurų daugiau ir gauti tikrai tinkančią dalį nei tris kartus važiuoti į paštą keičiant netinkamas dalis.
Kaip tiksliai identifikuoti savo automobilio modelį ir dalį
Tai skamba elementariai, bet jūs net neįsivaizduojate, kiek žmonių čia suklysta. „Turiu Volkswagen Golf” – tai ne identifikacija. Tai kaip sakyti gydytojui „man skauda”. Gerai, bet kur ir kaip?
Pirmiausia – VIN numeris. Tai jūsų automobilio DNR. Jį rasite techninėje pažymoje, ant priekinio stiklo apatinėje dalyje arba ant durų staktos. Šis septyniolikos simbolių kodas pasako VISKĄ apie jūsų automobilį – tikslų modelį, gamybos metus, variklio tipą, net gamyklą, kur jis buvo surinktas. Daugelis rimtų internetinių parduotuvių leidžia įvesti VIN numerį ir automatiškai parodo tik tas dalis, kurios tikrai tinka.
Bet dėmesio – net su VIN numeriu reikia būti atidam. Pavyzdžiui, jei jūsų automobilis buvo pagamintas 2015 metų pabaigoje, bet registruotas 2016-aisiais, techninėje pažymoje bus nurodyti 2016-ieji. O dalių kataloge reikės ieškoti pagal gamybos datą. Matot skirtumą? Aš mačiau žmones, kurie grąžino dalis tris kartus dėl tokių niuansų.
Dar vienas dalykas – OEM numeriai. Tai gamintojo originalios dalies numeris. Jei keičiate konkrečią dalį ir turite seną, pažiūrėkite, ar ant jos nėra išspausdinto numerio. Įvedate tą numerį į paieškos laukelį ir gausite ne tik originalią dalį, bet ir visus jos analogus. Tai aukso vertės informacija.
Ir dar – fotografuokite. Fotografuokite seną dalį iš visų pusių prieš ją nuimdami. Fotografuokite, kaip ji pritvirtinta. Fotografuokite visus jungtis ir laidus. Negalite įsivaizduoti, kiek kartų man žmonės skambina ir klausia „o kaip ta dalis buvo prijungta?” Jūsų telefonas turi atmintį – naudokite ją.
Originalios dalys prieš analogus – amžinas ginčas
Gerai, dabar palieskime tą temą, dėl kurios mechanikai gali ginčytis valandų valandas. Originalios dalys ar analogai? Trumpas atsakymas – priklauso. Ilgas atsakymas – daug nuo ko priklauso.
Originalios dalys (OEM arba OES) yra gaminamos pagal automobilių gamintojo specifikacijas. Jos turi gamintojo logotipą ir paprastai kainuoja brangiau. Bet štai ko daugelis nežino – dažnai tas pats gamintojas, kuris gamina originalias dalis, gamina ir analogus, tik be logotipo. Pavyzdžiui, Bosch gamina originalias dalis daugeliui Europos automobilių gamintojų, bet taip pat parduoda tas pačias dalis su savo logotipu už mažesnę kainą.
Aš asmeniškai taip žiūriu į šį klausimą: jei tai variklio ar pavarų dėžės dalys, stabdžių sistema ar saugos elementai – čia neverta taupyti. Imkite originalias arba tikrai patikimus analogus (Bosch, Sachs, Lemförder, TRW). Jei tai kokia nors plastmasinė apdailos detalė ar paprastas filtras – galite drąsiai imti kokybišką analogą.
Problema su analogais ta, kad jų kokybė labai skiriasi. Yra puikių analogų, kurie tarnauja net ilgiau nei originalios dalys. O yra tokių, kurie neišlaiko nė pusės originalių dalių tarnavimo laiko. Kaip atskirti? Žiūrėkite į gamintoją. Jei matote pažįstamą prekės ženklą – Febi, Meyle, Mahle, Hella – paprastai galite būti ramus. Jei matote kažkokį „SuperAutoPart2000” be jokios papildomos informacijos – bėkite.
Dar vienas patarimas – skaitykite atsiliepimus, bet protingai. Vienas neigiamas atsiliepimas iš šimto teigiamų gali būti tiesiog nesėkmė arba neteisingas montavimas. Bet jei matote pasikartojančią problemą – dalys greitai susidėvi, netinka, nors turėtų – tai raudona vėliavėlė.
Kur pirkti – platformos, kurių verta ir neverta pasitikėti
Internete dalių parduotuvių – kaip šunų blusų. Bet ne visos jos vertos jūsų pinigų ar laiko. Leiskite pasidalinti savo patirtimi, kur mano klientai perka dalis ir kaip jiems sekasi.
Specializuotos automobilių dalių parduotuvės – tai paprastai saugiausias pasirinkimas. Lietuvoje turime kelis rimtus žaidėjus, kurie dirba jau daugelį metų. Jie turi normalų klientų aptarnavimą, aiškią grąžinimo politiką ir paprastai parduoda tikras dalis. Taip, kartais jų kainos būna šiek tiek didesnės nei kažkur kitur, bet žinote, ką gaunate.
Tarptautinės platformos kaip 0parts, Autodoc, FCPEuro ar RockAuto – taip pat geras pasirinkimas, ypač jei ieškote specifinių dalių. Bet čia reikia būti atidam su pristatymu ir muitais. Kartais ta „nuostabi kaina” tampa ne tokia nuostabi, kai pridedi pristatymo išlaidas ir PVM.
eBay ir panašios platformos – čia jau rizikingiau. Galite rasti tikrų perliukų už gerą kainą, bet taip pat galite gauti kinišką šlamštą. Jei perkate iš eBay, žiūrėkite į pardavėjo reitingą, kiek jis pardavė prekių, skaitykite atsiliepimus. Ir niekada, NIEKADA nepirkite dalių iš pardavėjų, kurie neturi grąžinimo politikos.
Socialiniai tinklai ir skelbimų portalai – va čia reikia tikrai žinoti, ką darai. Perkant naudotas dalis iš privačių asmenų, jūs neturite jokių garantijų. Kartais tai puikus būdas sutaupyti, ypač jei reikia brangios dalies, kuri retai genda (pavyzdžiui, kokio nors elektrinio lango mechanizmo). Bet perkant naudotus turbokompresoriaus ar pavarų dėžės komponentus – tai loterija.
Ir dar vienas dalykas – nepasitikėkite parduotuvėmis, kurios neturi kontaktinės informacijos ar fizinio adreso. Jei matote tik el. paštą ir kažkokį formą – tai gali būti vienos dienos verslas. Rimtos įmonės visada turi telefono numerį, adresą, įmonės kodą.
Kokybės požymiai, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį
Gerai, tarkime, radote dalį, kuri atrodo tinkanti. Kaip suprasti, ar ji tikrai kokybiška? Yra keletas dalykų, į kuriuos visada žiūriu.
Pirma – pakuotė. Kokybiškos dalys ateina normaliai supakuotos. Jei tai stabdžių kaladėlės, jos bus vakuume ar bent jau tvirtoje dėžutėje su gamintojo logotipu. Jei tai guolis, jis bus apsaugotas nuo drėgmės ir smūgių. Kiniškas šlamštas dažnai ateina tiesiog plastikiniame maišelyje su lipduku.
Antra – instrukcijos ir dokumentacija. Rimtos dalys ateina su montavimo instrukcijomis, techniniais duomenimis, kartais net su specialiais varžtais ar tarpikliais, jei jų reikia. Jei gaunate tik dalį ir nieką daugiau – įtartina.
Trečia – garantija. Kokybiškos dalys turi garantiją, ir ji turėtų būti aiškiai nurodyta. Ne kažkokie migloti „gamintojas garantuoja kokybę” pareiškimai, o konkretūs terminai ir sąlygos. Jei nėra jokios garantijos informacijos – tai blogas ženklas.
Ketvirta – kaina. Jei kažkas atrodo per gerai, kad būtų tiesa, tai greičiausiai taip ir yra. Jei matote originalią BMW dalį už trečdalį normalios kainos – tai ne originali BMW dalis. Galbūt tai geras analogas, galbūt falsifikatas, bet tikrai ne originali.
Penkta – atsiliepimai ir sertifikatai. Patikrinkite, ar gamintojas turi ISO sertifikatus, ar jų dalys atitinka Europos standartus. Tai nėra garantija, bet bent jau rodo, kad kompanija stengiasi atitikti tam tikrus reikalavimus.
Grąžinimo politika ir garantijos – kas tikrai svarbu
Čia daugelis žmonių susimovė, ir susimovė stipriai. Perkate dalį, ji netinka arba sugenda, ir staiga sužinote, kad grąžinti negalite arba tai kainuos beveik tiek pat, kiek pati dalis.
Prieš perkant BET KOKIĄ dalį, perskaitykite grąžinimo politiką. Ne tik pirmą pastraipą – visą. Atkreipkite dėmesį į šiuos dalykus:
Kiek laiko turite grąžinti dalį? Paprastai tai 14-30 dienų, bet kai kurios parduotuvės duoda tik 7 dienas. Jei dalis turi būti užsakyta specialiai, gali būti, kad jos apskritai negalėsite grąžinti.
Kas moka už grąžinimo pristatymą? Kai kurios parduotuvės moka pačios, jei dalis neatitinka aprašymo ar yra defektuota. Kitos verčia mokėti jus nepriklausomai nuo priežasties. Tai gali būti nemažai pinigų, ypač jei dalis sunki.
Ar dalis turi būti nepanaudota? Daugelis parduotuvių priima grąžinimus tik jei dalis vis dar originalioje pakuotėje ir nebuvo montuota. Tai reiškia, kad jei nusipirkote dalį, pamontavote ir tik tada supratote, kad ji netinka – gali būti problemų.
Kaip veikia garantija? Ar tai gamintojo garantija, ar parduotuvės? Kiek ji trunka? Kas įeina į garantiją – tik gamybos defektai ar bet kokios problemos? Ar garantija galioja, jei dalį montavo ne profesionalus mechanikas?
Aš visada sakau savo klientams – jei parduotuvė neturi aiškios grąžinimo politikos arba ji labai ribojanti, ieškokite kitur. Gyvenime visokių situacijų būna, ir jums reikia turėti tam tikrą saugumo tinklą.
Dar vienas patarimas – kai gaunate dalį, iš karto ją apžiūrėkite ir patikrinkite, ar tai tikrai tai, ko reikia. Neišmeskite pakuotės. Jei yra bet kokių abejonių – susisiekite su parduotuve prieš montavimą. Kartais geriau palaukti dieną ar dvi ir įsitikinti, nei skubėti ir paskui turėti problemų.
Techniniai niuansai, kuriuos žino tik mechanikai
Dabar pasidalinsiu keletą dalykų, kuriuos sužinojau per darbo metus ir kurie gali jums sutaupyti daug nervų.
Pirma – ne visos dalys yra tiesiog „plug and play”. Kai kurios dalys reikalauja papildomo programavimo ar adaptacijos. Pavyzdžiui, naujas droseline sklende daugeliui modernių automobilių reikia adaptuoti diagnostikos įranga. Naujas raktelis reikia programuoti. Kai kurie žibintai reikalauja koduoti valdymo bloke. Prieš pirkdami tokias dalis, įsitikinkite, kad žinote, kas bus reikalinga jas įdiegti.
Antra – komplektacija. Kai kurios dalys parduodamos kaip komplektas, kitos – atskirai. Pavyzdžiui, stabdžių suportas gali būti parduodamas su stūmokliais ir tarpikliais arba be jų. Amortizatorius gali būti su atrama arba be jos. Visada skaitykite, kas tiksliai įeina į komplektą, ir patikrinkite, ar jums nereikės papildomų dalių.
Trečia – montavimo medžiagos. Kai kurioms dalims reikia specialių tepalų, hermetikų ar klijų. Pavyzdžiui, keičiant alyvos siurblį, dažnai reikia specialaus hermetiko. Keičiant ratų guolius, reikia specialių tepalų. Tai papildomos išlaidos, apie kurias reikia pagalvoti iš anksto.
Ketvirta – specialūs įrankiai. Kai kurias dalis tiesiog neįmanoma pakeisti be specialių įrankių. Pavyzdžiui, keičiant ratų guolį, dažnai reikia specialaus presavimo įrankio. Keičiant sankabą, reikia centravimo įrankio. Jei planuojate daryti patys, įsitikinkite, kad turite reikiamus įrankius arba galite juos paskolinti.
Penkta – montavimo tvarka. Kai kurios dalys turi būti montuojamos tam tikra tvarka arba su tam tikru veržimo momentu. Pavyzdžiui, galvutės varžtai visada veržiami tam tikra tvarka ir tam tikru momentu. Jei to nesilaikysite, galite sugadinti naują dalį arba net visą variklį.
Kai reikalai eina ne pagal planą – ką daryti su problemomis
Gerai, tarkime, nutiko blogiausia – nusipirkote dalį, ji netinka arba defektuota, arba tiesiog ne tai, ko tikėjotės. Kas dabar?
Pirmiausia – nesipanikuokite ir neveikite emocijų pagrindu. Mačiau žmonių, kurie iš karto pradėjo rašyti pykčio kupinus komentarus socialiniuose tinkluose, o paskui paaiškėjo, kad jie tiesiog ne tą dalį užsisakė. Tai nepadeda.
Antra – dokumentuokite viską. Padarykite nuotraukas dalies, pakuotės, bet kokių defektų. Jei dalis netinka, nufotografuokite, kodėl ji netinka. Jei ji sulūžo po trumpo naudojimo, nufotografuokite, kaip ji sulūžo. Tai bus jūsų įrodymai bendraujant su parduotuve.
Trečia – susisiekite su parduotuve kuo greičiau. Kuo ilgiau lauksite, tuo sunkiau bus išspręsti problemą. Būkite mandagūs, bet tvirti. Paaiškinkite situaciją, pateikite įrodymus, pasakykite, ko norite – grąžinti pinigus, pakeisti dalį ar kažką kita.
Ketvirta – žinokite savo teises. Lietuvoje galioja vartotojų teisių apsaugos įstatymai, kurie jus saugo. Jei dalis defektuota ar neatitinka aprašymo, turite teisę ją grąžinti ir atgauti pinigus, nepriklausomai nuo parduotuvės politikos. Jei parduotuvė atsisako bendradarbiauti, galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.
Penkta – kartais verta pasikonsultuoti su mechaniku, net jei planuojate daryti patys. Jei kažkas atrodo ne taip, bet negalite tiksliai pasakyti kas – nuvežkite dalį į dirbtuvę. Geriau sumokėti už konsultaciją nei sugadinti automobilį.
Ir dar vienas dalykas – mokėjimo būdas svarbus. Jei perkate iš nežinomos parduotuvės, naudokite mokėjimo būdą, kuris suteikia apsaugą – kredito kortelę ar PayPal. Jei kas nors nutinka, galėsite ginčyti mokėjimą. Banko pavedimas ar grynųjų siuntimas – tai pats rizikingiausias būdas.
Kai viskas susidėlioja į vietas
Žinote, per visus tuos metus, kuriuos dirbu su automobiliais, supratau vieną dalyką – pirkimas internetu gali būti puikus arba siaubingas patyrimas, ir skirtumas tarp šių dviejų dažnai priklauso nuo to, kiek laiko praleidote ruošdamiesi.
Taip, internetas suteikia neįtikėtinai daug galimybių. Galite rasti dalis, kurių jūsų vietinėje parduotuvėje niekada nebus. Galite palyginti kainas per kelias minutes. Galite paskaityti šimtus atsiliepimų prieš nuspręsdami. Bet visa tai veikia tik tada, kai žinote, ką darote.
Svarbiausia pamoka, kurią norėčiau perduoti – neskubėkite. Taip, žinau, kai jūsų automobilis stovi ir laukia dalies, norite ją gauti kuo greičiau. Bet kelios papildomos valandos, praleistos tyrinėjant ir tikrinant, gali sutaupyti savaites vėliau. Patikrinkite VIN numerį du kartus. Perskaitykite produkto aprašymą tris kartus. Įsitikinkite, kad suprantate grąžinimo politiką.
Ir dar – nebijokite klausti. Rimtos parduotuvės turi klientų aptarnavimą ne be reikalo. Jei kažko nesuprantate, jei turite abejonių – skambinkite, rašykite, klauskite. Geriau jaustis šiek tiek kvailai užduodant klausimą, nei jaustis tikrai kvailai gavus ne tą dalį.
Paskutinis dalykas – mokykitės iš klaidų, bet geriau iš kitų, ne savo. Skaitykite atsiliepimus, ne tik apie dalis, bet ir apie parduotuves. Klauskite draugų, šeimos, savo mechaniko, kur jie perka dalis. Automobilininkų bendruomenė paprastai mielai dalijasi patirtimi.
Ir atminkite – net jei kartais kas nors nepavyksta, tai ne pasaulio pabaiga. Automobiliai – tai mašinos, dalys – tai tik metalas ir plastikas. Viską galima sutaisyti, viską galima pakeisti. Svarbiausia – mokytis iš kiekvienos situacijos ir kitą kartą daryti šiek tiek geriau. Sėkmės jums ieškant dalių, ir tikiuosi, kad šie patarimai padės išvengti bent kelių galvos skausmų!


